Voor het project van de 2de klas VWO is er een excursie geweest naar het opleidingsinstituut van OTIB, het Opleidings- en ontwikkelingsfonds voor het Technisch InstallatieBedrijf, in Woerden. De leerlingen zijn aanpassingen aan het bedenken voor een woning van een student met beperkingen.
Informatie over dit project is terug te vinden op: https://www.technasium.nl/node/13240/student/732ffeca17abdc4b5bd8
Na binnenkomst is er een voorlichting geweest over alle bezigheden van OTIB.

Na de introductie zijn we opgedeeld in twee groepen die ieder een vragenlijst in zijn gaan vullen over de aanpassingen aan de woning waar zij doorheen zijn gelopen. Iedere ruimte had specifieke aanpassingen die gezocht en uitgeprobeerd diende te worden.
De aanpassingen zijn gemaakt voor mensen met visuele beperkingen, COPD, dementerend en mobiliteits aanpassingen (rolstoel, rollator, etc).






Na deze opdrachten even tijd voor een korte break met wat lekkers te eten en drinken.

De middag werd afgesloten met twee onderdelen, de groepen rouleerde. Het eerste onderdeel was een toneelstukje waarbij een ongeluk tijdens het stofzuigen zorgde voor een vervelende situatie. De bewoner was gestruikeld over de draad van de stofzuiger, verkeerd neergekomen en heeft zijn heup gebroken. Na het indrukken van de alarmknop schakelde automatisch de t.v. uit, alle verlichting ging aan, de stofzuiger stopte, het fornuis waar de soep stond te warmen ging uit en de alarmcentrale werd gebeld. Deze waren instaat om de camerabeelden tot 15 seconden voor het indrukken van de knop te bekijken en zien wat er was gebeurd. Met deze beelden werden de juiste diensten ingeschakeld om te helpen. Bij het arriveren van de hulpdiensten bij de voordeur werd deze op afstand geopend.

Als laatste onderdeel moest in een rolstoel een parcour afgelegd worden met diverse hindernissen. Eerst over een ongelijk aangelegde route naar de voordeur, daar doorheen en weer dichtdoen. Aangekomen bij een ladekast diende een computermuis uit de lade te worden genomen, na over een drempel te zijn gegaan de muis in een kast opbergen en vervolgens een kleine hellingproef nemen.

Na deze kennismaking met de wereld van de medemens met beperkingen kunnen onze leerlingen mooie en zinvolle aanpassingen gaan bedenken en uitvoeren.